Najskôr si ujasnime pár vecí. To, že sa konferencia volala Manager Expo, neznamená, že bola určená pre manažérov. Teda bola, ale manažéri tam neboli. Teda boli, ale…
Nikoho som sa na to nepýtala, takže budem len hádať. Na začiatku bola myšlienka urobiť konferenciu pre manžérov. Čo môžu mať manažéri firiem spoločné, aby sme im to ponúkli a čo je natoľko trendové, aby za to zaplatili? Sociálne médiá a time manažment. Kto nakoniec prišiel na Manager Expo? No dobre, boli tam aj manažéri, ale v konečnom dôsledku sa na tejto akcii stretla veľmi zaujímavá skupina ľudí, ktorí prišli nielen prijímať, ale aj dávať.
Pod pozlátkom zlato
Podľa reakcií na sociálnych sieťach sa asi všetci zhodneme, že konferencia bola pripravená naozaj skvele. Ľudia okolo Peťa Bíreša a Martina Morávka v spolupráci s Hotelom Senec**** pripravili perfektné priestory a nevysychajúcu cateringovú studňu, dva základné predpoklady toho, aby sa ľudia cítili dobre a mohli sa venovať programu a networkingu. Bonus v podobe rautu spojený s ochutnávkou vína a tombolou bol čerešničkou na torte – a mal asi taký účinok ako diska na lyžiarskom výcviku – na druhý deň sa všetci poznajú už ako starí známi.
Iste, účastníci si nezaplatili vstupenku do raja, a tak sa našli veci, ktoré nefungovali podľa predstáv, alebo skrátka len zle vypálili (mám skúsenosti z organizovania veľkých akcií, tak si to viem predstaviť). Že občas štrajkovala wifi, že som nedostala knihu pri registrácii, že do súťaže sa mali zapojiť len tí, ktorí sa zúčastnia reklamnej prednášky a nakoniec sa mohli zapojiť v podstate všetci, že mi bola niekedy zima, že na nete nebol aktualizovaný program a boli sme odkázaní len na papier nalepený pri dverách – to všetko sú veci, ktoré sa na takýchto akciách stávajú, väčšinou sa im ani nedá predísť a zmieňujem ich v podstate len pre účely feedbacku.
What you need is what you get?
Väčším problémom pre viacerých ľudí v konečnom dôsledku bolo práve to, čo som spomenula už na začiatku. Zišla sa tu veľmi rôznorodá skupina ľudí s rôznymi predchádzajúcimi skúsenosťami a s rôznymi očakávaniami. Či už v sále Social Media alebo Time Management sa v programe objavili spíkri a prednášky s rôznymi stupňami náročnosti, prevedenia a obsahu. Veľký vplyv malo aj to, či spíkri zastupujú svoju spoločnosť a do akej miery to ovplyvní charakter prednášky.
Neprogramovaný program
Keďže prednášky prebiehali paralelne v dvoch sálach, bolo si treba vybrať, čoho sa zúčastniť. Pred konferenciou som si očkom prezrela program, ale nerobila som pre seba žiadne záväzné plány – chcela som sa rozhodovať spontánne.
Konferenciu v sále Social Media výborne otvoril Michal Pastier s témou Ako sa z marketérov stali producenti internetového obsahu a po ňom ho doplnil Pavol Magic s 10 vecami, ktoré fungujú v marketingu na internete. Prednáška Petra Zavorala a Karla Ducheka neurazila, ale bolo to v podstate 50 minút o tom, že treba sledovať, čo o nás kto na internete hovorí a reagovať na to. Zaujímavú prezentáciu mal Mišo Truban, ktorý vysvetlil techniku Scrum nielen teoreticky, ale aj prakticky podľa toho, ako ju používa vo svojej firme. Prednáška Jorda Nikova bola nahradená Michalom Draganom, ktorého síce (z mne neznámeho dôvodu) vyhodnotili pred pár dňami ako top influencera na slovenskom Facebooku, ale ani to mu nepomohlo, aby jeho prednáška neskončila ako jeden veľký fail (žiaľ, lebo Michal by nám mal čo povedať).
Po obede začal ďalší blok v sále Time Managementu prednáškou českej hviezdy metódy GTD, Petra Máru. O GTD som ho videla a počula rozprávať v jednej z jeho prvých prednášok na túto tému, keď u nás GTD bolo ešte takmer neznámym pojmom, takže to tentokrát už nebolo pre mňa nič nové. Ale musím mu uznať, že rozprávať a zaujímavo prezentovať naozaj vie.
Veľmi mi utkvela v hlave prednáška Jany Škutkovej o reklamných textoch, z ktorej som si veľa zapísala. Hoci to pripomínalo skôr prednášku nejakej sympatickej pani docentky na univerzite – rozprávala bez prezentácie, ale zato veľmi zaujímavo – bolo vidieť, že má za sebou veľké skúsenosti.
Záver dňa patril panelovej diskusii 6 marketérov a moderátorskej úlohy sa zhostil nakoniec veľmi dobre Mišo Pastier. Názory boli rôzne, takže sa diskutovalo veľmi živo, nechýbal ani kvalitný preklad posolstva do češtiny. Rozoberalo sa napríklad to, či človek zodpovedný za komunikáciu na sociálnych médiách má byť interný človek z tímu alebo niekto outsourcovaný. Všetci sa nakoniec zhodli aspoň na tom, že social media pankáč nemôže byť žiadny sociálny psychopat. Mišo Pastier to zhrnul najlepšie, keď povedal, že reklamná agentúra by mala vymýšľať content a insider z firmy ho posúvať zákazníkom.
Druhý deň som začala opäť v sále Social Media, a to prednáškami Juraja Saska a Pavola Magica, prvý sa venoval SEO metrikám a druhý mobilnému marketingu. Po 3,5 hodinách spánku sa ťažšie vníma, čo spôsobilo aj nižšiu účasť a otupené vnímanie takto zrána, ale potom sa to opäť rozbehlo.
Jan Sedlák, redaktor Mladej Fronty, ktorého poznáte napr. zo živě.cz predstavil ako marketingový nástroj Twitter, po ňom Martin Hassman zase Foursquare. Boli to kvalitné prednášky veľkých influencerov, no osobne som sa nedozvedela nič, čo by som predtým nevedela. Bola som sa pozrieť aj na Lukáša Gregora ako hovorí o e-nástrojoch pre produktivitu, ale opäť to boli pre mňa skôr omáčky (tých nástrojov už mám vyskúšaných dosť). Tešila som sa na Dušana Murča z Martinusu, ten, hoci hovoril o firme, ktorú zastupuje, a pri ktorom by som si tiež myslela, že mi už nepovie nič nové (aktivitu Martinusu pozorne sledujem), ich filozofiu veľmi pekne zhrnul a určite tým mnohých inšpiroval. Príkladná ukážka toho, že sa treba učiť od tých najlepších.
V piatok vychválili Pavla Miksu, a tak som išla popočúvať, ako ovládnuť svoju myseľ. Žiaľ, na metódu, ktorú prezentoval, mám svoj (dosť negatívny) názor, pretože má taký sektársky (nie v pravom zmysle) nádych. Po ňom pán doktor Tomáš Rektor a hovoril o workoholizme. Všetci sme mali možnosť nájsť sa v niektorom z 5 typov workoholika (a niektorí sa našli aj v 3 naraz).
Konferencia sa blížila ku koncu, ale už žiadny z prednášajúcich nebol zlatým klincom, aspoň ja som zažila len (obsahom) priemerné prednášky Petra Lorenza a Jozefa Šlerku. Po rozpačitom závere v sále Social Media v podaní prezentácie social media aktivít TV Joj som sa už vydala na cestu domov.
Je to vždy o ľuďoch
Program hodnotím tak na 2-, ale je to len subjektívna známka. Dôležitejšie je, že ManagerExpo nebolo (iba) o programe. Sama som zažila veľa zaujímavých (a nielen biznis-like) rozhovorov. Čaro networkingu a atmosféra ním získaná prekryla všetky nedokonalosti (aj skôr spomenuté), a tak mi ostanú na tento školský výlet pre internetové deti len tie najlepšie spomienky.
Nakoniec ešte subjektívne filtrovaný Twitter feed hashtagu #managerexpo, snáď vám, ktorí ste neboli, aspoň trochu priblížia celú atmosféru. A tým, čo ste boli, pripomenú skvelé chvíle.
Takto sa to začalo: