Ako začať (a neskončiť) s Twitterom

Twitter je živá informačná sieť tvorená ľuďmi z každého kúta sveta, ktorí objavujú a zdieľajú informácie. Twitter sa pýta „čo sa deje?” a dostáva na túto otázku okamžitú odpoveď. Ľudia si však kladú otázku: „Prečo dokelu by som len mal používať Twitter? Nevidím žiadne jeho výhody a mám lepšie veci na práci ako komunikovať s cudzími ľuďmi.“ Na Slovensku nie je ešte Twitter taký rozšírený a nenájdete o ňom ani veľa informácií. Preto som sa rozhodla pripraviť článok, ktorý vás s ním bližšie zoznámi.

Čo to je, čo to robí a prečo by som to mal používať?

Čo sa týka sociálnych sietí, na Slovensku to momentálne vyhráva Facebook. Máme tam svoju rodinu, priateľov, známych, sme fanúšikmi rôznych značiek, činností, osobností a pod. Máme tam o sebe všetky informácie, je to také naše pieskovisko, kam zablúdime každú chvíľu nakuknúť, čo je nové.

Filozofia Twitteru je ale úplne iná. Nie je dôležité spojiť sa s každým, koho poznáme, len preto, že je to náš sused z bytovky alebo spolužiačka z tretej lavice. Mal by vás spojiť s ľuďmi, s ktorými najčastejšie komunikujete a chcete, aby mali prehľad o tom, čo práve robíte. A naopak – ale nie nutne. Sledovať vaše správy (pre zarytých Fejsbukárov „statusy“) môže každý, kto si klikne na váš profil a rozhodne sa ich odberať. V základnom nastavení sú odbery povolené každému. Samozrejme, ak ste úzkostlivý na to, kto má prístup k informáciám o vás, môžete použiť bezpečnostné nastavenia a dovoliť to len tomu, komu to schválite.

Tým sa dostávame k obsahu správ. Vo všeobecnosti sa twitter správy (tweety) nepoužívajú na oznamovanie toho, čo som mala na raňajky alebo že idem o chvíľu na autobus. Poväčšine informujú ostatných o tom, na čo zaujímavé sme narazili, čo nám napadlo (nejaka hodnotná myšlienka), že na našej stránke pribudol nový článok alebo sa opýtame, čo si kto myslí o tom, že…? Tweety môžu byť adresované konkrétnemu človekovi (@meno) či zdieľané od niekoho iného (tzv. retweet).

tweety

V podstate je to akási SMS nástenka, kde môžete tweety písať a čítať priamo z nejakej aplikácie v PC alebo v mobile. Takisto môžete svoje príspevky posielať automaticky na Facebook. Tak ako môžete sledovať hocikoho, takisto môžete nasledovať hocijakú skupinu (záhradníkov alebo hráčov pokru :)). Môžete ho použiť ako živé noviny (RSS), pretože mnoho firiem, spoločností, blogov, atď. tweetuje každú novinku. Takisto ho môžete použiť na sledovanie každého kroku známych osobností (napr. Baracka Obamu počas prezidentskej kampane). Aby vám bol Twitter bližší, tu je –

29 dôvodov, prečo by ste mali používať Twitter

Podľa jedného prieskumu až 40% ľudí, ktorí začnú používať Twitter, prestanú približne po mesiaci. Čiže prvý mesiac je akýsi „testový” na to, či táto služba ľudí zaujme a budú ju ďalej používať, alebo nie. (Samozrejme, sú aj výnimky, ako napríklad ja, ktorí až neskôr objavia jeho plusy a začnú ho používať intenzívne.)

Keď sa Twitter stal populárnym, tínedžeri už mali svoje obľúbené weby, prostredníctvom ktorých tvorili sociálne siete a nezaujímali sa o žiadny nový spôsob. Ľudia, ktorí objavili Twitter boli práve dospelí, ktorí boli v tejto oblasti noví. Na jeho používanie majú rôzni ľudia a rôzne organizácie rôzne dôvody. Preto vám ponúkam nasledovné dôvody a výhody Twitteru, ktoré by ste mali hľadať počas jeho používania v tejto „skúšobnej dobe”.

Z osobnej perspektívy:

1. Názory – zbierajte názory od dôveryhodných priateľov/zdrojov na jednotlivé záležitosti (napr. aká farba je práve teraz in?)
2. Referencie – získavanie a poskytovanie referencií prostredníctvom dôveryhodných zdrojov (aká je najlepšia čínska reštaurácia v meste?)
3. Rýchla informácia – na získanie rýchlej informácie (ako sa volá Petrova priateľka, s ktorou sa mám o 10 minút stretnúť?)
4. Rada – zbierajte rady napríklad o produkte/službe, ktorú sa chystáte zakúpiť. Môžete použiť Twitter Search, aby ste zistili, čo si o ňom myslia ostatní.
5. Novinky – ostaňte v obraze o tom, čo sa práve deje v oblasti vašich záujmov.
6. Zábava – zabávajte sa. Uistite sa, že odberáte tweety zábavných ľudí (napr. Barneyho Stinsona alebo Sheldona Coopera :).
7. Komunikácia – môžete komunikovať s veľkým počtom ľudí naraz bez toho, aby ste ich všetkých obvolávali (idem večer do krčmy, ak máte chuť, prídite!).
8. Zamestnanie – môžete si nájsť prácu nasledovaním Twitter účtov spoločností, pre ktoré máte záujem pracovať alebo špecifické prácu sprostredkujúce agentúry.
9. Priatelia – spoznajte nových priateľov – nasledujte tých s podobnými záujammi a dajte sa s nimi do debaty.
10. Spojenie – so starými známymi. Niekedy je ťažké po rokoch prelomiť ľady, s Twitterom to ide ľahšie.
11. Varovania – rozhláste čo najviac ľuďom, ak vás nejaká firma oklame a varujte ich pred ňou!
12. Zákaznícky servis – dostávanie rýchlych odpovedí od oddelení zákazníckeho servisu. Veľké spoločnosti odpovedajú veľmi rýchlo na negatívne informácie o nich alebo ich produkte na svojom webe ;).
13. Osobná značka – monitorujte svoju vlastnú osobnú značku online, aby ste videli, ako ste vnímaný pomocou hľadania svojho mena (Twitter Search).
14. Pripomienkovač – existujú aplikácie, ktoré vám pošlú pripomienku v požadovanom dátume a čase (napr. zajtra má Mirka narodeniny).
15. Kuchárska kniha – potrebujete uvariť obed a neviete čo? Tweetnite @Twecipe vaše ingrediencie a oni vám pošlú naspäť chutný recept :).

Obchodné hľadisko:

1. Konkurencia – je dôležité sledovať, čo robia konkurenti a ako premýšľajú (sledujte ich tweety, s kým komunikujú atď). Získajte náskok!
2. Sledovanie zamestnancov – sledujte, kde sú vaši zamestnanci a čo robia.
3. Prieskum trhu – robenie rýchlych ankiet a prieskumov, ktoré vám pomôžu plánovať alebo implementovať vašu obchodnú stratégiu.
4. Sieťovanie – spojenie s médiami, osobami z priemyslu, politikmi atď. vám môže pomôcť nadviazať vzťahy a posunúť vašu firmu vpred.
5. Novinky – držať krok v reálnom čase tak, ako sú publikované. Na Twitteri sú novinky hneď, ako sa udejú, a tak ste na ne hneď upozornení. „Ranní ptáče dál doskáče” :).
6. Budovanie povedomia – ak firma tweetuje dobré informácie pravidelne a príliš sa nevychvaľuje, jej profil priťahuje svojich stúpencov a buduje dôveru.
7. Podpora predaja – propagujte nový produkt na vašej stránke alebo vaše významné udalosti (prienik na ďalší trh). Aj tá najlepšia informácia je zbytočná, ak o nej nikto nevie.
8. Nájdite si zamestnancov – s Twitterom môžete nájsť dobrých potenciálnych uchádzačov o miesto vo vašej firme.
9. Manažment reputácie – naučte sa, aké otázky a problémy majú ľudia s vašou spoločnosťou, aby ste ich mohli opraviť. Každý problém je ďalšou príležitosťou, ak sa naň pozeráte zo správnej perspektívy.
10. Vzťahy s klientami – zúčastnite sa dialógu s klientmi. Ak aj nemajú s vami žiadne problémy, mali by byť povzbudení dať najavo ich názory a očakávania od vašej firmy. Môžete to spraviť pomocou priamych správ, tak vaša konkurencia nebude môcť tušiť, čo zamýšľate.

Ako môžete videť, Twitter môže byť veľmi užitočný z mnohých dôvodov. Alebo parafrázujúc známu pravdu – Twitter je len taký dobrý, akým si ho spravíte vy!

Ak vás tento článok nepresvedčil o tom, aby ste ho začali využívať, verím, že vám priniesol aspoň nové informácie. A ak áno, poteším sa, keď budete prípadne odberať moje tweety :). Na stránke slovakiatwitter.com môžete nájsť ďalších známych a prečítať si slovenské tweety.

Zdroje:
Ten reasons why Twitter rocks
Why adults have fed Twitter’s Growth
33 reasons to use Twitter a guide to finding value in the service

9 comments
  1. to ma podozrievas ze som ho okopcila? ;) ten clanok som citala aj ja pred par dnami. ale inspirovala som sa 3 strankami z americkych serverov a ostatne je moja tvorba.

  2. nie nepodozrievam. mne je to dokonca jedno. len som povedal ze mi to pride podobne. su tam rovnake postrehy, tak mi to udrelo do oka. s twitterom sa len oboznamujem, takze som rad za kazdy nazor a informaciu. len toto mi fakt prislo podobne. Na zaver clanku hod linky odkial si sa inspirovala a bude to uplne OK (to je len rada). Zvysi to tvoj kredit, lebo budes robit dojem ze si si o tom prestudovala relevantne zdroje.

  3. Pre všetkých záujemcov, existuje dobrý „návod na používanie“ Twitteru od @marekp : Aj keď od čias jeho vzniku sa čo-to zmenilo, podstata ostala rovnaká…

  4. Ďakujem za článok… a náhodou, úplne prvý človek, ktorého som si dala vyhladať, bol Sheldon Cooper, ale Barney ma napadol tiež :) Vyhrali väčšie sympatie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

You May Also Like